Trädgårdsresa!

Varmt välkomna på trädgårdsresa 180602

Vi har fått några avbokningar från resan, så är det någon/några som är sugna att följa med, skynda er att höra av er till mig, 070-6334404.

Vi åker från Karlssons buss i Vaggeryd kl. 7.30.
Första stoppet blir i Ljungby på Skinnarnas Blommor & Trädgård. Här kommer vi även att äta vår medhavda matsäck. Vi har fått lov att använda deras sittgrupper.Bildresultat för lotties trädgÃ¥rdDärefter besöker vi Lotties trädgård i Ängelholm. På en leråker anlades 1998 en trädgård på 3600 m2. Den har nu växt upp och innehåller många inspirerande miljöer och flera dammar. Trädgården var med i TV8 Trädgårdstoppen, där den blev trea. ”Många genomtänkta estetiska värden, jobbat med kontraster och variationer, stora växtgrupper, långa fina siktlinjer, unika detaljer och blickfång.” Bildresultat för höganäs saluhallLunchen äter vi i Höganäs Saluhall. När vi känner oss mätta och belåtna går vi två – tre minuter till nästa trädgård, som heter Gruvgården.Gruvgården är en villaträdgård på 850 kvm. Här samsas vintergrönt med olika rosor, pioner och perenner. Där finns många ovanliga träd och buskar som är omgärdade av slingrande gångar och ett egenbyggt växthus med medelhavstema, citrusar och exoter, flera olika miljöer och sittplatser, damm och pergola med klätterväxter. Här bjuds vi på kaffe och kaka.Bildresultat för ulla molins trädgÃ¥rd
Den sista trädgården är en gammal och känd trädgård, som skapades på 1970-talet av trädgårdsarkitekten, journalisten och folkbildaren Ulla Molin (1909 -1997). Hon moderniserade trädgården med tonvikt på det minimalistiska och nordiskt svala — ville göra det enkla till det vackra. Den byggnadsminnesförklarad 2010 (en av totalt tre privata trädgårdar i Sverige). Att sudda ut gränserna mellan ute och inne, använda marktäckande växter, rumsskapa, formklippta växter samt funktion och estetik var ledande i hennes filosofi. Nuvarande ägarpar är ägare nummer två efter Ulla Molins död 1997.Bildresultat för kullens fyrSista stoppet blir på Kullens fyr, där de som vill hinner ta en kort rundvandring.
Väl ombord på bussen går bussen ”non stop” till Vaggeryd igen. Vi beräknas vara hemma igen ca kl. 20.30.
Resan kostar 600 kr. Då ingår allt förutom första fikat, som man medhaver själv.

Varmt välkomna med ombord önskar hela styrelsen med Susanne vid tangenterna.