Trädgårdsresa 200530!

Hej allihop!

Från och med nu kan ni anmäla er till vår trädgårdsresa den 30 maj via mail eller sms till mig.
susanne.smedberg@vaggeryd.se, 070-6334404
Först till kvarn gäller och våra medlemmar går i första hand. Hjälp gärna till att sprida om resan till våra medlemmar som inte är så aktiva på nätet.
Skriv i fullständig adress och telefonnummer, så kommer ni att få ett inbetalningskort från bussbolaget när det börjar närma sig. 300 kr kostar resan inklusive lunch. Ingen av trädgårdarna vill ha något inträde. Medtag egen förmiddagsfika.

7.30: Avresa från Folkets hus

Första stoppet blir på Cramers plantskola i Hillared. Här intar vi vår medhavda fika.

De två första trädgårdarna ligger i Rydal. Här kommer vi att dela upp oss i två grupper. Ena halvan besöker Conny och Marianne Assarsson. ”Vi har en woodlandträdgård som innehåller ganska många träd och buskar. Under åren har vi samlat på oss en hel del rhododendron och azaleor, som förhoppningsvis blommar nu. Här finns också perenner, ormbunkar och lite annat smått och gott. Vi har även tre dammar och en bäck.”” Den andra halvan besöker Berit och Göran Arvidsson och sedan byter vi. ”De träd som dominerar är många olika stora träd, magnolior, lönnar, rönnar, tulpanträd och olika sorters barrväxter. Här finns även rhododendron, azaleor, gunnera, trillium, pioner m.m. En bäck rinner genom delar av trädgården och det finns även två mindre dammar.”

Därefter äter vi lunch på Borås Golfrestaurang. Det ingår bordsvatten, salladsbuffé, kaffe och en liten kaka. Det kommer vara en kötträtt som serveras. Eventuell matallergi eller om man vill ha något vegetariskt meddelas bussbolaget.

Den tredje trädgården besöker vi i Borås, Lövgränd. ”Trädgården består till stora delar av upphöjda rabatter med buskar/perenner blandat med blickfång i form av loppisfynd.”

Vårt sista stopp och därmed vår sista trädgård ligger utanför Dalsjöfors, Hultabacke- Garden of inspiration. ”Engelsk trådgård är en förebild där alla sinnen har något att hämta. Ligger i en skogsglänta i direkt anslutning till naturen. Rhododendron, primulor, meconopsis, magolia mm slåss om utrymmet. Dammar stora som små blänk.”

Vi beräknas vara hemma ca 19.30.

Välkomna ombord!